Russian and English versions
ГОВАРД ГРИНХОЛ
«СТРАННЫЕ ВЕЩИ МОГУТ СЛУЧИТЬСЯ ПРИ СЪЕМКАХ ПРОСТОГО ВИДЕО»
Говард Гринхол – режиссер музыкальных клипов. Он снял несколько видео для Placebo, например, 'Nancy Boy' в начале карьеры группы, яркий и сюрреалитический 'Bruise Pristine', 'Slave to the Wage' и другие. В интервью Говард рассказал о совместной работе с Placebo, съемками видео и многом другом. Это первая часть интервью. Благодарим Говарда за уделенное время, а также – за интересные факты о клипах! (In English below)

Howard Greenhalgh is a director of music videos. He shot several videos for Placebo like 'Nancy Boy' in the beginning of the band's career, surreal and colourful 'Bruise Pristine', 'Slave to the Wage' and others. In this interview Howard told us about his mutual work with Placebo, shooting of the videos and many other things. It is the first part of the interview. Howard, thank you very much for finding the time for this interview and really interesting facts about the videos!


Анастасия Логинова: Здравствуйте, Говард. Приятно познакомиться с вами.

Говард Гринхол: Взаимно.

Анастасия: Благодарю вас за участие в моем проекте и то, что нашли время для этого интервью.

Говард: Пожалуйста. Каждый поклонник Placebo – мой друг.

Анастасия: Спасибо. Я бы хотела начать с вопроса о ваших первых работах с Placebo – 'Nancy Boy' и 'Bruise Pristine'. Они очень необычные, как песни Placebo, и яркие. Вы могли бы рассказать мне, пожалуйста, об этих съемках? Как пришла идея?

Говард: Я полагаю, если вернуться назад, совсем в прошлое Placebo, что мне очень нравилось в них… Они были как разновидность чего-то странного, запутанного, сексуального, отклоняющего от нормы; к тому же, наркотики. Своего рода непристойная живость. И я люблю роковое звучание, такие треки, как 'Nancy Boy', который, думаю, был и всё ещё остаётся любимой песней. Как мы встретились с ребятами? Со мной связались представители 'Virgin Records'. На тот момент видео-отдел представляла Кэрол Бартон-Фэброзер. И она сказала: «У меня есть группа для тебя. Я думаю, они тебе очень понравятся. Они мрачные и запутанные, они играют довольно тяжелую музыку». С тех пор каждый раз, когда я слушал этот трек, я думал: «О, это великолепно». У нас не было какой-то чёткой идеи или точной концепции. Это были в некотором роде серии фотоснимков или фотосцен, в которые мы поместили ребят. Но мне всё это очень нравилось. Не знаю, мне нравилась, может, странная сексуальности всего этого… когда не понятно, что происходит, нечего толком не видно, но все это было чем-то необычным, отходящим от привычного восприятия. Мне это нравилось тогда, и нравится до сих пор. Как будто это дало мне шанс перенести на экран что-то, что ты видишь через окно кухни, но не можешь разглядеть, понимаете? Что-то происходит здесь, но, черт возьми, что это? Это интригующе и, возможно, там происходит что-то, чего не должно происходить.

Анастасия: Да, это что-то магическое. Например, ты не можешь увидеть это на улицах, это очень интересно, захватывающе и, конечно, зрелищно.

Говард: Например, видео 'Bruise Pristine', которое вышло после 'Nancy Boy'. Я спросил у Брайана: «Что это?» И он ответил: «Это как «след от любовного укуса». Идея заключалась в следующем: хорошо, у нас будут люди, которые оставляют засосы друг другу. (Смеется). Конечно, на MTV есть определённые ограничения. Так что я создал своего рода механическую, анатомическую развращенную сцену. Засосы, и люди в них. Очень запутанно: что это такое, почему это происходит здесь? Я не знаю. Кто эти люди? Я не знаю. Что они делают вместе? Я не знаю. Это не важно. Мне нравится, что видео получилось темным, сексуальным, очень интересным… И наверняка позже ещё будет этот вопрос, они были очень интересными тремя парнями. Я имею в виду, Брайан, очевидно, фронтмен группы, временами маленький тиран, но прекрасный тиран. Стефан – парень-гей, который играет на басу и выглядит как андроид. Стив – он был обычным парнем, барабанщиком. «Как, черт возьми, эти три парня играют в одной группе?» Это было удивительно. В них соединилось всё то, что не должно было работать вместе, но это работало.

Анастасия: Мой следующий вопрос будет о вашей совместной работе с Брайаном и Стефаном. Что вам запомнилось о них и съемках клипов? Возможно, были какие-нибудь интересные или затруднительные ситуации? Что-нибудь необычное?

Говард: На съёмках 'Nancy Boy' была одна история, которая мне запомнилась. Всегда здорово работать с группой над несколькими видео, потому что ты узнаешь, какие они на самом деле, и они при этом начинают доверять тебе. И съёмки 'Nancy Boy' были по-настоящему сумасшедшими, так как я ещё не знал их. Я сказал: «Хорошо, я хочу снять несколько сцен в бассейне». В одной из сцен у нас была медсестра. И ей нужно было просто стоять как манекену. Мне кажется, по сценарию она исполняла роль секс-куклы. Итак, она стоит на заднем плане, мы начинаем снимать, и неожиданно она решает всё сделать по-своему, начинает бегать, кричать… И далее я вижу, что Брайан повернулся и у него на лице написано: «Что, черт возьми, происходит?» Я думаю, эта ситуация нас кое-чему научила… Я имею в виду, невозможно было предположить, что это произойдет. Странные вещи могут случиться при съемках простого видео. Мы решили сделать его абстрактным, творческим, не так, чтобы что-то конкретное бросалось зрителю в глаза. Думаю, что в целом фишкой Placebo в то время была андрогинность. Кто девушка, кто парень, кто гей, кто гетеросексуал – это всё не важно. Пока в видео не показано точно, кто есть кто, всё это может быть так запутано, как тебе хочется, и поэтому, как я считаю, мы стали понимать друг друга, и создали что-то очень хорошее.

Анастасия: Давайте поговорим о видео 'Slave to The Wage'. Я знаю, что вы были вдохновлены фильмом «Гаттака», и мы можем увидеть это в клипе. Я читала об одном факте, что идею со шредером придумал Брайан. Он предложил использовать эту идею для видео? Вы знали об этой истории? Я читала, что когда Брайан работал в офисе, он был очень юн, и ему приходилось работать со шредером.

Говард: Это было очень давно. Что-то могло прийти из этой идеи. И опять же, особый шарм был в том, что я мог сесть с ними и спросить: «Какие у вас идеи? У вас есть что-то на примете? Откуда пришла эта идея?» И у него действительно была эта скучная работа. Возможно, он сказал, что когда-то давно ему приходилось измельчать документы целыми днями. Хорошо. Я вообразил людей, которые что-то измельчают. Мой любимый момент – это воплощение идеи. Холодное, красивое стильное ближайшее будущее, не научная фантастика. Если не научная фантастика, то что? Любовная история? Об этом так много сказано. Если не в этом дело, то давайте сделаем все как в «Гаттаке»: люди, фактически, автоматы в офисе – машины или компьютеры, но есть одна девушка, которая неожиданно решает… И это создает эффект домино. Она дала толчок – всё начинает измельчаться, измельчаться, измельчаться… Это было ярко, просто и мощно. Я бы не сказал, что мы использовали сексуальную одежду или что-то в этом роде. И это было классно, понимаете, не сексуальная девушка, интересная девушка, казалось, что это должно сработать. Вот так появилось видео 'Slave To The Wage'.

Анастасия: Это очень интересная идея, и, конечно, видео очень необычное. Я смотрела его несколько раз, особенно, когда у меня была скучная офисная работа, с девяти до шести. Как я понимаю, это знакомая история для многих людей.

Говард: Всегда приходится идти на компромисс. Ты не можешь быть странным всё время. И я думаю, что мы старались получить больше сцен, которые были бы более узнаваемыми, и потом немного их запутать.

Анастасия: У меня вопрос о видео 'Special K'. Когда я была в Лондоне, то посетила место, где оно было снято – Лордс Крикет Граунд. И мне хотелось бы знать, как вы нашли его и представили, что оно может быть идеальным местом для съемок.

Говард: Есть группа архитекторов, которая называется 'Future systems'. Мне нравилась их архитектура и продолжает нравиться сейчас. Они построили это здание, Лордс Крикет Граунд, и оно выглядело как космический центр или что-то в этом роде. Почему они решили бы построить это здесь? Это так не сочетается. Это не выглядит так, как будто должно быть здесь. И я подумал, что мы можем сделать что-то, связанное с космосом.

Я знаю, что Брайан пробовал написать сценарий. Мне кажется, он был о похищении кого-то символа. Это была по-настоящему хорошо прописанная история. И тогда я подумал о видео, которое должно быть выпущено по этому сценарию, об очень, очень сжатых сроках и ограниченном бюджете, всё это не позволило бы нам снять такое видео. Возможно, даже сейчас. Я не знаю, как пришёл к конечной идее. Видео, очевидно, было основано на фильме «Фантастическое путешествие». И я всегда думал, что Стефан выглядит как андроид. Я вспомнил парня из «Фантастического путешествия», который оказался андроидом и пытался убить всех. И я подумал: «Это запутанная история. Попробуем сделать мини-фильм, который показывает все это изнутри». В песне было такое: «Тудудудуду». И у меня возникла мысль: «Что это делает в песне Placebo?!» И мне понравилось это, потому что это звучало как что-то, чего там быть не должно. В этом всё дело. Я сказал: «А давайте у нас снова будут медсестры». Но на этот раз они были там не просто так; потому что мы были в хирургической, в операционной, и они делали что-то странное – вытаскивали Брайана из глаза. Я был поражен, что на нас за это не подали в суд. Я думаю, что из всех видео Placebo, что мы сняли, это было самым ориентированным на массового зрителя. Оно не было чересчур странным. Надо помнить, что в то время компьютерная графика была доступна только немногим. Так как у меня были близкие друзья и даже бизнес-партнеры, которые занимались компьютерной графикой, я смог найти людей, которые согласились заняться этим видео. Мне кажется, что все берёт своё начало в… Возможно, вы знаете, что я сделал десять видео для Pet Shop Boys. В них всех была использована ретро компьютерная графика, это было ещё до того, как компьютерная графика по-настоящему стала использоваться. Это было ретро. Всем хотелось поработать над видео для Placebo, им был нужен сильный видеоряд. Я сказал: «Хорошо, мы можем это снять, для нас сделают компьютерную графику». Четыре минуты компьютерной анимации – это большая работа. Всё получилось как надо. Наверное, это было самым нормальным видео из тех, что мы сняли, уж не знаю, хорошо это или плохо. Знаете, этот андроид, который вводят в тело человека… Конечно, та компьютерная графика в клипе сейчас выглядит как-то по-детски. В то время она казалась очень крутой: за те деньгами, которые у нас были и, возможно, что более важно – за то время, которое у нас было на съёмки. Потому что в то время подобные съёмки занимали немало времени.

Анастасия: Это очень интересный факт, что Брайн пытался написать сценарий.

Говард: Это был отличный сценарий! Сюжет был хорош, но мне пришлось сказать: «Мы не можем снять это за полтора дня, Брайан. Мы не можем, ты понимаешь». Сценарий включал в себя много действия. Но я считаю, что это было отлично, что он написал его, я совсем не возражал, чтобы Брайан его реализовал, сценарий был отличный. Я помню, что сказал ему: «Хорошо, если ты напишешь сценарий, ты дашь мне поиграть на клавишах, на сцене, в твоей группе». И он предложил это мне, но я не смог это сделать. Я был занят. Но так мы договорились: позволь мне раз поиграть на клавишах на сцене.

English version
HOWARD GREENHALPH
"EASY VIDEO-SHOOT, STRANGE THINGS HAPPENED"
Anastasiya Loginova: Hi Howard. Nice to meet you.

Howard Greenhalgh: And you.

Anastasiya: Thank you very much for your participation in my project and for finding the time for this interview.

Howard Greenhalgh: You're welcome. Everybody who is a Placebo fan is a friend of mine.

Anastasiya Loginova: Thank you. I will start with a question about your first works with Placebo – 'Nancy Boy' and 'Bruise Pristine'. They are really unusual like Placebo's songs and very colourful. Could you tell me, please, about these shoots? How did you get the idea?

Howard Greenhalgh: I think, just going back the whole back, Placebo, what have I loved about them is… They were kind of strange, twisted, and sexually kind of deviant, you know, there were drugs; it was all of naughty briskness. Plus I just love the heavy tracks, it was and 'Nancy Boy' is still, I think, everybody's favourite track. So, how did I meet the guys? I got approach by 'Virgin Records'. Their video commissioner at the time was Carole Burton-Fairbrother. And she says 'I got a band for you. I think you'll really like them, they are dark and twisted, quite kind of like heavy kind of music'. From that time I listened to that track and thought 'Oh, this is amazing'. There was no real idea or major concept. It was, in a way series of photographic stills if you like or photographic scenes that we put the guys into. But I just loved all that. I don't know strange sexuality of it all… you never knew what was happening; you never saw anything but it was all kind of just deviant. I liked then I still like it today. Anything that gives me chance to put something on screen that you can't see through the kitchen window, you know? Something is going on there, but what the hell it is? It's intriguing and, probably, maybe shouldn't be doing that.

Anastasiya Loginova: Yes. It's something magic. For example, you can't see it on the streets, it's very interesting and very exciting, and, of course, fascinating.

Howard Greenhalgh: I meant 'Bruise Pristine', you know, obviously this came after 'Nancy Boy'. I said to Brian 'What it that?' And he said 'Well, it's a kind of a 'Love Bite'. The concept was: OK, we'll have people sucking each other. (Laugh). Of course, on MTV there are restrictions. So I just made this kind of mechanical, medical perversion scene. Love bites, and people get in. Just twisting, where the hell, why is it happening that? I don't know. Who are these people? I don't know. Why they are together? I don't know. It didn't matter. I just love that is was dark, sexual, very interesting… And that might be one of the questions later. They were such an interesting three guys. I mean, Brian, obviously, very much, the front of the band, a little tyrant at times, but a really great tyrant. Stefan – kind of gay guy, who played bass, looked like everything like android. Then I mean Steve – he was just normal regular guy. It was the drummer. And I thought 'How the hell did you three guys get together as a band?' It was just wonderful. It was a complete meet of everything that, maybe, shouldn't work but was working, really work.


Anastasiya Loginova: My next question will be about your mutual work with Brian and Stefan. What do you remember about them and shoots of the videos? Maybe there were some interesting or challenging situations? Maybe, something extraordinary?

Howard Greenhalgh: I think, 'Nancy Boy' has one of things I did remember. It's always great when you work at multiple videos with a band. Because you get to know what they are really about and they also get to trust you. And 'Nancy Boy' was very off because I didn't know them. I said 'OK, I just want to create these scenes in this swimming-pool'. There was one scene where we had this kind a nurse in. And she was only supposed to stand the like some mannequin. I suppose she was casted like a kind of sex doll, something like that. So she's in the back, stood there, we do a take and suddenly she decides to just rack the set, running around, calling around. And next thing you see is Brian kind of turns around and he thought: 'What the fuck is going on?' I think that we all have learned from that… I mean it was never supposed to happen. Easy video-shoot, strange things happened. We decided to go somewhere else with it, too abstractial, if you like, artistic, maybe … but never too completely in your face. I think the whole thing of Placebo was androgyny. What is a girl, what is boy, what is gay, what is straight – and nothing mattered. As long as the videos didn't say one thing or the other, they could be as twisted as you want, and that's, I think why we began to understand and we produced a good stuff.

At all the other videos we did with Placebo, we were a kind of friends. So we just chat about stuff, it was easy. And because of that there was a confidence about it,' Hey, we're going to get an Infra-Red camera, we're going to make about satellite dish and… trust me, you know, that will be in the world'.

Anastasiya Loginova: Let's talk about the video 'Slave to The Wage'. I know that you were inspired by the movie 'Gattaca' and we can see it through the video. And I read about one more fact that the idea with a paper shredding machine it was Brian's idea. Did Brian suggest using this idea for the video? Did you know about his story? I read that when Brian worked at the office when he was very young and he used to work with a paper shredding machine.

Howard Greenhalgh: It was a long time ago. Something must have come from that. And again, that's the beauty of it: we would seat with them and I would say: 'So, what were your ideas? You know, you've got anything? Where did come from?' And he had this really boring job. Probably, he did say, I just used to shred documents all day. That's ok. So kind of people I just imagine shredding something. My favourite ever is getting that. Cold, beautifully stylish near future, not sci-fi. Is it sci-fi, is it whatever? Is it a love story? I told a lot about it. If it's not the case, let's build like 'Gattaca', people, they are almost automats in the office – machine or computers but there is one girl who suddenly decides… And ok, that creates a knock on catalyst effect. So it started to shred, everything shred, shred, shred… It was colourful simple and powerful. We don't say it was sexual kind of clothe coming off you love 'cause you never saw anything. And cool – you know, not sexy girl, interesting girl, it just seemed to work. So that's how 'Slave To The Wage' happened.

Anastasiya Loginova: Because it's very interesting idea and, of course, the video is very unusual and I watched it several times, especially when I had a very boring office job, nine-to-six. And I think that it's a very familiar story to a lot of people.

Howard Greenhalgh: You always have to connect sometimes. You can't be weird all the time. And I think that we tried to get more scenes that were more relatable and then twisted them a bit.

Anastasiya Loginova: I have a question about a video 'Special K'. When I was in London, I visited a place when it was done – Lord's Cricket Ground. And I would like to know how did you find it and imagine that this place would be a perfect place for shooting.

Howard Greenhalgh: This is group of architects called 'Future systems'. I used to love their architecture and I still do. They built this thing, Lord's Cricket Ground, and it looked like a space center or something like that. Why would you build that there? It's so incongruous. It doesn't look like it should be there. And maybe that's Placebo, you know. There's something that shouldn't be. And I think we go to a space kind of thing. I know that Brian tried to write a script for this. I think it was about symbolic being kidnapped. It was a really elaborated kind of story. And I think about the video after it realized and with very, very little time and often not a lot of money you have to make a lot things so away. Probably, even also, today. I don't know how I got on to. It was based on a movie obviously 'Fantastic voyage'. And I always thought that Stefan looked like an android. I remember a guy from 'Fantastic voyage' turned out to be an android and he was trying to kill everybody. And I thought: 'This is twisted. Let try a mini-movie which is all about inside something'. It had this 'tudutududu'. And I had a thought: 'What the hell is that doing in a Placebo song?!' And I loved it because you shouldn't be there. That's the thing. That's ok. Let's have these nurses again. But it was ok, because we were in a surgeon theater, an operator theater, and we did that kind of thing – fishing Brian out of the eye. I'm amazed we didn't get sued for doing this. That was I think of all Placebo videos that we did, it was the most kind of mass-market. It didn't have much of an edge. I think what we got to remember is that in those days computer graphics was only available to a few people. And because I was close friends or even business partners with computer graphic people, I could get people to do stuff for me. I think that all came through… you probably know that I did like ten Pet Shop Boys videos. That was all using retro computer graphics even before computer graphics had arrived there. It was retro. Because everybody wanted to work on a Placebo video because it needed a strong visual, it was strong. So I said 'Ok, we can get this done, they will do this for us'. Four minutes for a computer animation, you know, it's quite a lot of work. I think it all came around. It was the most normal video of those videos, I think, which I don't know was a bad thing or a good thing. I suppose an android injected to a human body which is… This style of computer graphics looks obviously really kind of almost like a child work nowadays. That was great at the time with the money that we had and also probably more important with the time we had to generate it. Because it used to take a lot longer to generate stuff in those days.

Anastasiya Loginova: it's a really interesting fact for me that Brian tried to write a script.

Howard Greenhalgh: It was good! It was a good story but I had to say 'We can't shoot this in a day and a half, Brian. We just can't you know'. It involved a lot of action. But I think that was great because I didn't mind so you want to go around this time, Brian, brilliant, go for it. I think I remember saying to him 'Ok, if you write a script you let me play keyboards on stage in your band'. And he did offer it to me, but I couldn't do it. I was busy. So that was the deal, let me play keyboards once on stage.

Made on
Tilda